کد مطلب:134014 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

حکومت عثمان و ارزیابی آن
اكنون كه از فصل گذشته فارغ شدیم و بطور فشرده و اجمال به حكومت فرزند خطاب عمر نظری افكندیم و سیستم فكری و كاركرد آنرا مورد توجه قرار دادیم بحثهای تفصیلی و اصولی خویش را از زمان حكومت عثمان آغاز می كنیم.

هنگامیكه عثمان - یعنی همان محصول حساب شده ی شورای خلافتی!- زمامدار امت گردید و قدرت اسلامی را در دست گرفت آهسته آهسته وضع حكومت و اجتماع مسلمین را- بیش از پیش- دگرگون ساخت، حكومت اسلامی كه وظیفه داشت در حفظ حقوق طبقات مردم كوشا باشد و بر اجرای كامل قانون نظارت نماید با تاسف در آن عصر یكباره این وظیفه را از یاد برد، در عهد عثمان قانون شكنی ابتدا با دست خلیفه و همكاران او شروع گردید و آرام آرام این حالت عصیان و سركشی بطبقات دیگر اجتماع هم سرایت نمود. در حكومت عثمان تأمین رضای خلیفه بر همه چیز مقدم بود. كسانی كه طبق دلخواه و هوس


وی علم میكردند (هر چند صریحاً در برابر قانون سرپیچی داشتند) در دستگاه حكومت مقرب و محترم بودند، ولی اگر مسلمانی پاكدل بخود جرئت میداد و مقررات اسلامی را بر انجام خواسته های عثمان مقدم میداشت از نظر حكومت طرد می شد و مورد انواع اهانت و تحقیر و گاهی هم ضرب و شتم و تبعید قرار میگرفت.